Pieter Pander archief 2
Gearchiveerd
Omschrijving
Wat het meest opvalt aan de portretten van Pieter Pander is dat de
geportretteerden zo vanzelf sprekend zijn neergezet. Oude mensen en
kinderen zijn vaak het onderwerp in Panders portretten. Zij worden afgebeeld
in geheel eigen, natuurlijke poses, die de vanzelfsprekendheid van hun
aanwezigheid op het doek bepalen. In het thema herkennen we het leven en
de dood, maar desondanks tonen zijn portretten het respect van de schilder
voor de geposeerde.
De kunstenaar schildert niet alleen portretten en zelfportretten, maar ook zijn
dierstudies zijn inmiddels bij een breed publiek bekend. Evenals zijn mensen
behandelt hij hen met respect en hij tracht dat gevoel ook bij ons over te
brengen. Het zijn de dieren uit onze cultuur, vanzelfsprekend aanwezig, maar
daarom niet minder waardevol. Hij verbeeldt hun kwetsbaarheid, hun angst,
parmantigheid of hun vertrouwen in de mensheid. Door een ongebruikelijk
standpunt te kiezen zonder het perspectief geweld aan te doen, schept hij een
zekere vervreemding, waardoor we opeens het dier met nieuwe ogen gaan
bekijken. 'Ieder beest heeft zijn eigen 'portret', een eigen manier van kijken en
doen', meent hij. In zijn respect voor dieren en de manier waarop hij hen
verbeeldt, toont Pander zijn bewondering voor de schilder Jan Mankes.
De thema's die Pander schildert variëren sterk, afhankelijk van waar zijn
belangstelling op dat moment naar uitgaat. Dat kunnen beelden op de televisie
zijn, het Friese landschap, de boerderij van zijn zwager of zijn hond die
gewond raakt. Hij houdt er niet van zich op één onderwerp te moeten
toeleggen.
Afgestudeerd aan de Academie Minerva te Groningen werkt hij in de
figuratieve traditie, maar zijn toets is in tegenstelling tot vele van zijn collega's
vlot en schetsmatig. Slechts delen in de voorstelling worden uitgewerkt
waardoor ze nadrukkelijker naar voren komen, vaak zijn dat de ogen van mens
en dier. De ondergrond van het schilderij is geprepareerd grof linnen dat grijs
van kleur is, zodat hij zowel de lichte als de donkere kant uit kan. Met een natte
spons brengt hij vervolgens in acryl een basis aan. De laatste tijd maakt hij de
ondergrond onregelmatig door het gebruik van een brander waarmee hij de
natte verf snel droogt, maar waardoor ook delen afbladderen. Als hij begint te
schilderen heeft hij een bepaald idee dat hij met een schilderskwast op het
doek zet. Daarna schildert hij bij voorkeur nat in nat, zodat hij lang kan
doorwerken als hij inspiratie heeft. Pander schildert snel en gemakkelijk. Hij
gebruikt een beperkt palet aan kleuren: vooral bruinen, blauwen, grijzen en
witten. Dat zijn de kleuren die bij hem passen en waarmee hij intimiteit en
gevoel kan overbrengen. Het eigen kleurgebruik, maar ook de sterke
lichtdonker werking typeert Panders werk en verraadt de invloed van zijn
leermeester Matthijs Røling. De tegenstelling tussen de grove en fijn
uitgewerkte delen op het doek schept een spanning, zodat het werk van veraf
en dichtbij de moeite waard blijft.
Kunstenaar
Pander, P. Pander, Pieter Pander, geb. 1962 | Totaal 4 in Collectie
Categorie
Verkocht/Archief P tot/met U
Object
Archief