Stierhout, J.A.U.Stierhout, Joop Stierhout geb 1911-1997
Joop Stierhout werd op 28 maart 1911 samen met z\'n tweelingbroer Noud geboren te Arnhem. Zijn familie runde een modezaak waar Joop later als etaleur zou kunnen functioneren. Op de lagere school viel het tekentalent van de jongen reeds op, en later volgde hij met succes de kunstacademie. Om het leven tussen zijn oudere zussen te ontvluchten zocht hij Amsterdam op waar hij studeerde aan de rijksacademie voor beeldende kunsten. In 1938 schilderde hij de voorstelling Hagar en Ismaël (Prix de Rôme) en twee jaar later valt de koninklijke subsidie (stadsgezichten) hem ten deel. De tweede wereldoorlog belet echter studiereizen naar het buitenland. In Amsterdam vindt hij een klimaat waarin zijn werk gewaardeerd wordt. Hij leert er Karolina Scheffel kennen met wie hij in 1946 trouwt. Ze bezoeken Parijs, maar keren ondanks een ontluikend succes terug en zijn verdere leven blijft Joop Stierhout Amsterdam trouw. Wanneer later een van zijn vijf dochters in de Provence woont, heeft een bezoek daaraan wel invloed op het coloriet van de stadsgezichten. De zomermaanden trekt het gezin naar het Gooi, waar ook wat vroege landschappen tot stand komen. Joop Stierhout\'s palet is coloristisch van aard met dertien tot zeventien kleuren. Zijn oprechte stijl sluit aan op de Franse impressionisten vanaf Monet, Bonnard en Marquet. In de nieuwste ontwikkelingen die ook in Nederland floreren kan hij zich niet vinden, zijn werk sluit eerder aan op kunstenaars als Breitner, Israëls en Jan Sluyters. Dat vakmanschap geen modegrillen behoeft blijkt uit zijn exposities bij o.a. Bennewitz in den Haag, Stedelijk Museum Amsterdam, Kunstzaal Buffa, Grand Hotel Krasnapolsky, Hotel de l\'Europe, \"Teders\", de Rotonde te Zandvoort. Joop was daarnaast als docent verbonden aan de Obrecht-academie. In 1968 opent hij raam-galerie \"St. Joseph\" aan de van Baerlestraat, wat een (financieel) gelukkige periode inluidt. De Hollandse bloemstukken en Amsterdamse stadsgezichten vinden hun weg onder de bezoekers van het concertgebouw. Zijn religieuze passie komt tot uitdrukking in de vermaarde \"Fatima\'s\". Joop Stierhout verdiept zich jarenlang in de voorspellingen van de wonderverschijningen. Het werk van Joop Stierhout raakte steeds verder verspreid, een overzichtsexpositie bleef tot op heden uit. Veel van de portretten bevinden zich echter nog in Amsterdam, waar hij o.a. de jubilerende professoren van de Vrije Universiteit schilderde. De schilder zelf blijft daarbij buiten beeld, er zijn geen zelfportretten van hem bekend. In catalogi van kunstveilingen vindt men geregeld Stierhout vermeld de laatste jaren.
Kunstenaars Collectie (1 Afbeeldingen)